آشنایی با الگوهای کندل استیک ژاپنی (الگوهای اصلی و پایه)

2021/07/12 | 1400/04/21
نمودار شمعی , الگوهای شمعی , کندل

الگوهای کندل استیک ژاپنی از رایج‌ترین الگوها برای معامله‌گری در بازار فارکس هستند. در مقاله "کندل استیک ژاپنی چیست؟" سعی کردیم با این نمودارهای قیمت آشنا شویم. در این مقاله می‌خواهیم چند مورد از الگوهای پایه کندل استیک ژاپنی را بشناسیم.

1. الگوی اسپینینگ تاپ (Spinning Top)

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل‌های اسپینینگ تاپ، سایه بالا و پایینی بلندی دارند ولی بدنه آن‌ها کوتاه است. در واقع در این الگوها قیمت باز و بسته شدن به هم نزدیک است ولی سقف و کف قیمت فاصله نسبتاً زیادی با هم دارند.

سوال این است که این الگو در چه مواقعی به چشم می‌خورد و معنای آن چیست؟ الگوی اسپینینگ تاپ نشانه شک و تردید در وضعیت آینده یک جفت ارز است. در واقع وقتی چنین الگویی به وجود می‌آید باید بفهمیم که معامله‌گران هنوز نمی‌دانند که باید چه تصمیمی بگیرند و به همین خاطر هم خریداران و فروشندگان هیچ کدام نمی‌توانند کنترل بازار را در دست بگیرند. درست است که قیمت باز و بسته شدن "سشن" به هم نزدیک است ولی دامنه نوسان قیمت‌ها بالا است.

  • اگر الگوی اسپینینگ تاپ در یک روند صعودی ایجاد شود، معمولاً به این معنا است که خریداران زیادی باقی نمانده‌اند یا احتمالاً خریداران قدرت خود را در این جفت ارز از دست داده‌اند و به همین خاطر احتمال تغییر روند وجود دارد.
  • اگر الگوی اسپینینگ تاپ در یک روند نزولی ایجاد شود، معمولاً به این معنا است که فروشندگان زیادی باقی نمانده‌اند یا احتمالاً فروشندگان قدرت خود را در این جفت ارز از دست داده‌اند و احتمال تغییر روند وجود دارد.

تصویر زیر نمایی از ایجاد این الگو در معاملات فارکس است:

2. الگوی ماروبزو (Marubozu)

الگوی ماروبزو زمانی اتفاق می‌افتد که کندل یا شمع مورد نظر هیچ سایه‌ای نداشته باشد. تصویر زیر را ببینید:

در زبان ژاپنی، منظور از ماروبزو، سر تراشیده یا طاس است. واقعاً هم همین طور است؛ چون هیچ مویی ندارد (هیچ سایه‌ای ندارد). در این الگو قیمت باز و بسته شدن با بیشترین و کمترین قیمت برابر است. اگر کندل سفید، توخالی یا سبز باشد، قیمت باز شدن، کمترین قیمت و قیمت بسته شدن، بیشترین قیمت است. در صورتی که کندل مشکی، توپر یا قرمز باشد، قیمت باز شدن، بیشترین قیمت و قیمت بسته شدن، کمترین قیمت خواهد بود.

در صورتی که کندل سفید یا توخالی ماروبزو در بازار مشاهده کردید، به این معنا است که خریداران در کل سشن معاملاتی، دست بالا را دارند. وقتی این کندل ماروبزو، سیاه، توپر یا قرمز شد، بدانید که در کل سشن معاملاتی، فروشندگان دست بالا را دارند. کندل سفید یا توخالی ماروبزو، معمولاً اولین بخش از ادامه یک روند صعودی یا الگوی بازگشتی صعودی است. کندل توپر یا مشکی ماروبزو، معمولاً اولین بخش از ادامه یک روند نزولی یا الگوی بازگشتی نزولی است.

توجه داشته باشید:

  • اگر در پایان یک روند صعودی، کندل ماروبزوی سفید مشاهده کردید، به احتمال زیاد آن روند ادامه پیدا می‌کند. وجود کندل ماروبزوی مشکی در پایان روند نزولی هم به همین معناست.
  • اگر در پایان یک روند نزولی، کندل ماروبزوی سفید مشاهده کردید به احتمال زیاد شاهد تغییر روند خواهیم بود. اگر در پایان یک روند صعودی هم کندل ماروبزوی مشکی دیدید، احتمالاً روند تغییر خواهد کرد.

3. الگوی دوجی (Doji)

در کندل دوجی، قیمت باز و بسته شدن، برابر یا خیلی به هم نزدیک است و به همین خاطر طول بدنه کندل، بسیار کوچک و شبیه یک خط است. کندل استیک دوجی می‌تواند چهار شکل مختلف داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

وجود کندل دوجی نشان می‎‌دهد که معامله‌گران در مورد روند آینده، شک و تردید دارند و نمی‌دانند که چه تصمیمی بگیرند. گاهی هم بیانگر آن است که فروشندگان و خریداران دارند با هم مبارزه می‌کنند تا کنترل بازار را در دست بگیرند.

وقتی الگوی دوجی را مشاهده می‌کنید، بدانید که در آن سشن قیمت‌ها نوسان دارند ولی قیمت باز و بسته شدن، برابر یا بسیار نزدیک است. در این صورت هیچ کدام از خریداران یا فروشندگان نمی‌توانند کنترل بازار را به دست بگیرند.

اگر کندل دوجی بعد از چند کندل توخالی بلند (مثل ماروبزوی سفید) ایجاد شود، الگوی دوجی دارد به ما می‌گوید که خریداران دارند خسته می‌شوند و انرژی خود را از دست می‌دهند. در این صورت فروشندگان دارند آماده می‌شوند که وارد میدان شوند و قیمت را کاهش دهند. اگر الگوی دوجی بعد از چند کندل توپر بلند (مثل ماروبزوی سیاه) ایجاد شود، بدانید که خریداران دارند آماده ورود به میدان می‌شوند و می‌خواهند قیمت را بالا ببرند.

مطالب مشابه

مشاهده همه