بررسی ابعاد نشست سالانه برکشایر هاتاوای

2021/05/03 | 1400/02/13
وارن بافت , برکشایر هاتاوای , Berkshire Hathaway

"وارن بافت با قدرت گرفتن برکشایر هاتاوای، از توانایی‌های غیرمنتظره اقتصاد آمریکا می‌گوید."

وارن بافت اخیراً اعلام کرد که مجموعه برکشایر هاتاوای خیلی بهتر از آن‌چه که در اوایل همه‌گیری پیش‌بینی می‌کرد در حال رشد و پیشرفت است. وی این رشد و پیشرفت را به خاطر قدرت اقتصادی آمریکا می‌داند. بافت بر این باور است که در این شرایط یک سرخوشی به سرمایه‌گذاران دست داده و همین سرخوشی استقرار پول در یک سهام را دشوار می‌کند.

بافت در کنفرانس سالانه برکشایر اذعان داشت که  طرح مشوق اقتصادی کنگره و مشوق‌های پولی فدرال رزرو به بهترین شکل ممکن اجرا شده است. وی بر این باور است که 85 درصد اقتصاد آمریکا دارد با تمام توان کار و فعالیت می‌کند.

وی ابراز تأسف کرد که همه سرمایه‌گذاران بی‌تجربه با هجوم به بازار باعث شده‌اند که وضعیت بازار شبیه یک کازینو شود و همین موضوع باعث شده است که برکشایر 145.4 میلیارد دلار دارایی نقدی خود را به کار گیرد تا بتواند از خودش محافظت کند. البته او نسبت به آینده شرکتش اظهار خوش‌بینی کرد. وی گفت: «در 15 ماه قبل شاهد اتفاقات عجیبی در جهان بوده‌ایم و همین موضوع، عزم ما را جزم کرده است که از تمام توان خود برای بقای برکشایر تا 50 یا 100 سال آینده استفاده کنیم.»

نشست سالانه برکشایر در لوس آنجلس برگزار شد. در این نشست، وارن بافت و چارلی مانگر، معاون 97 ساله‌اش به سوالات سهامداران پاسخ دادند. پاسخ دادن به سوالات بیش از سه ساعت طول کشید. گرگ ابل و آجیت جین که دو تن از معاونان برکشایر هستند هم در این نشست شرکت کردند و به چند سوال پاسخ دادند. از این دو نفر سوال شد که روابط‌شان با هم چگونه است. آن‌ها گفتند به اندازه مانگر و بافت با هم صمیمی نیستند، البته جلسات فصلی با یکدیگر دارند.

برکشایر هر ساله یک نشست سالانه برای سهامداران برگزار می‌کند و در آن حدود 40 هزار سرمایه‌گذار شرکت می‌کنند. البته همه‌گیری کرونا باعث شده است که این نشست به صورت آنلاین برگزار شود. در این نشست آنلاین گزارشی کامل در مورد عملکرد برکشایر هاتاوای ارائه خواهد شد.

افزایش واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های کرونایی باعث شده است که واحدهای کاری برکشایر هاتاوای از جمله بیمه اتومبیل گایکو و راه آهن BNSF بتوانند فعالیت خود را گسترش دهند و به سطح قبل از همه‌گیری نزدیک شوند.

بر اساس گزارش‌های دولت آمریکا، تولید ناخالص داخلی این کشور از ماه ژانویه تا مارس با نرخ سالانه 6.4 درصد رشد کرده است. برخی از متخصصان و اقتصاددان‌ها بر این باور هستند که اقتصاد آمریکا در سال 2021 با بیشترین سرعت در چهار دهه گذشته رشد خواهد کرد.

بافت اظهار داشت که با بهبود اقتصاد جهانی در سال گذشته، به این نتیجه رسیده است که زمان خوبی برای فروش سهام چهار شرکت هواپیمایی آمریکایی ( امریکن، دلتا، ساوث‌وست و یونایتد) نیست. چارلی مانگر گفت: اگر کنگره بخواهد نرخ مالیات را از 25 به 28 درصد برساند،  آن را می‌پذیریم ولی قرار نیست با این طرح دنیا برای برکشایر به آخر برسد.

اکثریت سهامداران با افشای اطلاعات در مورد فعالیت‌های برکشایر در زمینه تغییرات اقلیمی و ایجاد تنوع در نیروی کار مخالفت کردند. البته 25 درصد سهامداران با افشای این اطلاعات موافق بودند و این نشان می‌دهد که مخالفت سهامداران در این مجموعه بیشتر شده است که البته اشکالی هم ندارد.

برکشایر اعلام کرد که سود عملیاتی فصل نخست سال 2021، 20 درصد رشد کرده و به حدود 7 میلیارد دلار رسیده است. درآمد خالص این شرکت با احتساب سرمایه‌گذاری‌ها، 11.7 میلیارد دلار است. البته مطالعات نشان می‌دهد که احتیاط برکشایر در مورد بازارها بیشتر شده است. برکشایر از فوریه تا مارس، 6.6 میلیارد از سهام خود را مجدداً خریداری کرد. همچنین مشخص شد که میزان فروش سهام برکشایر، 3.9 میلیارد دلار بیشتر از خرید آن (6.6 میلیارد دلار) بوده است. در واقع برکشایر در این بازه 10.4 میلیارد دلار از سهام خود را فروخته است. برکشایر 151 میلیارد دلار از سهام اپل و بانک آمریکا را در اختیار دارد.

بافت اذعان داشت که پایین بودن نرخ بهره باعث شده است که 140 میلیارد دلار از بیمه برکشایر، شناور و برای سرمایه‌گذاری و خرید کسب و کارها استفاده شود. این کار باعث کاهش ارزش این 140 میلیارد دلار شده است. وی گفت که شرکت‌های ویژه تملیک یا SPAC باعث شده است که شرکت‌های خصوصی، عمومی شود و همین کار، خرید شرکت‌ها را برای برکشایر دشوار و گران کرده است.

بافت می‌گوید برکشایر حدود 70 تا 80 میلیارد دلار درآمد داشته و واقعاً می‌خواهد که این درآمد را به کار بگیرد ولی شرایط کنونی بازار به گونه‌ای است که امکان انجام این کار برای ما وجود ندارد.

رهبران برکشایر از اپلیکیشن‌های معامله‌گری مثل رابین‌هود هم انتقاد کردند و گفتند این اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود معامله‌گری شبیه قمار شود. استفاد از این برنامه‌ها کاملاً اشتباه است و هیچ شهروند شایسته‌ای نباید از این برنامه‌ها استفاده کند.  بافت شرکت اپل را یک «شرکت خارق‌العاده» با «محصولات ضروری و واجب» خواند.

مطالب مشابه

مشاهده همه