چرا افزایش قیمت نفت به‌زودی باعث آشفتگی بازار سهام می‌شود؟

2021/10/20 | 1400/07/28
نفت , بازار سهام

به گفته یکی از تحلیلگران وال‌استریت، افزایش قیمت نفت می‌تواند باعث تغییر عملکرد بخشی از بازار سهام شود. استدلال این تحلیلگر آن است که قیمت نفت خام به سطحی رسیده که از نظر تاریخی می‌تواند روی فعالیت‌های اقتصادی تأثیر بگذارد.

جولیان امانوئل، تحلیلگر وال‌استریت و استراتژیست ارشد سهام و مشتقات در مجموعه  BTIG، اخیراً در یادداشت خود به انحراف از میانگین متحرک 24 ماهه معاملات آتی نفت خام WTI  که 0.65 درصد محاسبه شده، اشاره کرد. وی اظهار داشت که 5 درصد مشاهدات زمانی انجام شد که قیمت، 57 درصد بالاتر از میانگین متحرک 24 ماهه بوده و در واقع این 5 درصد پیش از رکود اقتصادی انجام شده است.

آستانه 57 درصدی اکنون به نفت بشکه‌ای 82 دلار تبدیل شده است. نفت WTI اخیراً دوباره رشد کرد و عملکرد مبهمی داشت. امانوئل در یادداشت اخیر خود نوشت: «افزایش قیمت نفت، به ماهیت شاخص S&P 500 که دامنه حرکت محدودی دارد کمک می‌کند زیرا در حال حاضر درآمدها به وضعیت ثابتی رسیده و فدرال رزرو سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته است.»

S&P 500 SPX با رشد 0.34 درصدی به رکورد 4536.95 نزدیک شد. این معیار سرمایه‌گذاری کلان در سپتامبر کاهش یافت و تا 2 اکتبر، 5.2 درصد از بالاترین سطح خود افت کرد. از آن زمان S&P 500 وضعیت پایداری دارد. شاخص داوجونز هم با افت  0.1 درصدی با رکورد خود در 16 آگوست (35,625.40)، کمتر از 1 درصد فاصله داشت.

S&P 500 نسبت به سال گذشته 19 درصد رشد کرد و داوجونز هم رشد سالانه 15 درصد را تجربه کرد. جولیان امانوئل با اشاره به جدول زیر اعلام کرد که رکود گذشته که پس از افزایش قیمت نفت اتفاق افتاد، موجب رشد نوسانات در بازار سهام شده است. جدول زیر نشان می‌دهد که افزایش قیمت نفت درگذشته چگونه بازار سهام را تحت تأثیر قرار داده است:

قیمت نفت WTI از ابتدای سال 2021 تاکنون 68 درصد رشد داشته و شاخص جهانی نفت برنت BRN00 تاکنون 72 درصد افزایش‌یافته است. این قیمت از آوریل 2020 تاکنون یک چرخش قابل‌توجه داشته و این اولین باری است که قراردادهای WTI با قیمت منفی منقضی و تسویه می‌شود. دلیل این موضوع آن است که اقتصاد جهانی به‌خاطر همه‌گیری کووید -19 متوقف شد.

با بهبود اقتصاد جهانی، قیمت نفت خام هم رشد داشته و محدودیت‌های عرضه در چند ماه گذشته در خلیج مکزیک، محرک اصلی این رشد قیمت بیان می‌شود. نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت نفت در بخش‌هایی که نسبت به سوخت حساس هستند (مثل حمل‌ونقل) به چشم می‌خورد. افزایش قیمت نفت می‌تواند سودآوری این بخش‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت نفت دارد به همان سطحی می‌رسد که درگذشته بازدهی شاخص S&P 500 را کاهش داده بود.  

مطالب مشابه

مشاهده همه